Followers

Wednesday, January 5, 2011

dilemma UiTM,tetapi ia tetap dihati ku

tiba-tiba hari ini hatiku bergelora untuk buat catatan about
sekolah tempat aku belajar kini...
maklum lah...
sehari dua disemester baru ni...
macam2 masalah yang melanda aku...
semuanya gara2 UiTM...
namun aku percaya.. bukan aku sekor je yang ditimpa masalah ni....
lebih dari 100000 student UiTM yang lain,
pastinya turut merasai masalah yang ku rasa,

~REGISTRATION PROBLEMS~

namun masalah aku ni berbeza sedikit dari yang lain2...
mungkin 1 dalam sejuta pon jarang dapat dicari masalah seperti aku ni..
mana tak nyer....
aku sendiri yang cari pasal...
hahaha...

jangan marah eh,
incik UiTM..

sayer tak salahkan anda....
sbb sebenarnyer saya sendiri yg bongok...
hihihi
UiTM... UiTM... UiTM
sememangnya dihatiku...
kerana adernyer UiTM la aku selamat menggrad...
mendapat diploma in Fashion Design...
terima kasih Uitm...

UiTM Perak Terchentaa..
kat sini ler aku menghabiskan masa 3 tahun untuk mempelajari diploma dengan jayanya..
kredit to UiTM perak dan tenaganya
terutamanya kat lecturer2 Fakulti Seni Lukis dan Seni reka
especially kat Lec Jabatan Fesyen...
dan tak lupa juga kepada rakan2 terchentaa...

hahaha... rasa macam wat ucapan radio ler pulak...
radio mana ni?
Radio Pakistan buatan sendirik kot....
hihihihi

haaaa.......
dan disinilah segalanya bermula...
jeng... jeng.... jeng..,..

tamat jer Diploma Fesyen dengan jayanya,
(walaupon sebenarnyer CGPA sekadar2 cukOOp2 makan jer)
aku mengada-ngada nak meneruskan pelajaran aku diperingkat ijazah

ai... niat sambung belajar punya la baik...
tu pon dikategorikan sebagai kejadian MENGADA-NGADA ker???
hahaha

ok... ok...
sebenarnyer... yang aku maksudkan ialah
aku menukar daripada core aku dalam bidang Fesyen
dengan menyambOOng
ijazah dalam bidang animasi..
atau nama penOOh kepada course yang aku amik ialah
Ijazah Sarjana Muda Animasi dan Teknologi Kreatif
(CT227)
di bawah Fakulti TEknologi Kreatif dan Artistik
atau short formnyer,
TEKA.

so...
seperti yang dimintak....
seperti itulah yang aku dapat...

akhirnya,
tanggal JUN 2010...
aku pon mendaftarlah disini.....
UiTM Shah Alam kampus Puncak Perdana....
kelaskan...

tapi sebenarnya aku telah buat kesilapan yang besar.
memang bongok la..
bak kata kumpulan AX'L, Andai Dapat Ku Undurkan Masa

FITRAH....
FITRAH.....
Lu tak pikir ke....
masa kecik2 dulu....

~tak ingat ker~
kan ke kau rajin curik kain perca nenek,sampai berkotak..
untuk wat baju anak patung,
jahit by hand lagi...

~tak ingat ker~
sanggup simpan duit untuk
beli anak patung laki utk dicapelkan ngan anak patung yg ader..
dan siap jahit baju sedondon lagi untuk mereka......

~tak ingat ker~
cita2 yang kau lafazkan sejak dari darjah 6,
kat dalam kelas bila cikgu tanya...
"Saya nak jadi pereka Fesyen macam Bennard Chandran"

~tak ingat ker~
arwah nenek korbankan kain kesayangan,
yang dah bertahun terlipat di raknyer
semata2 nak ajar ko jahit baju kurung

~tak ingat ker~
mak siibuk bertanyakan orang yang sudi mengajar kau jahit
lepas tamat PMR dulu...

~tak ingat ker~
kau berdegil lawan pengetua
walaupOOn pengetua tak izinkan kau berambus dari sekolah
untuk ke SEKOLAH TEKNIK,
belajar Pengajian Pakaian

~tak ingat ker~
Sijil SKM Tahap 1 yang dapat,
lepas SPM Dulu...

~tak ingat ker~
kejadian2 semasa pengajian kau kat Diploma Fesyen
yang menaikkan dan menjatuhkan nama kau

~tak ingat ker~
kat harta pusaka nenek kau
yang satu-satunya ditinggalkan untuk cucunya
MESIN JAHIT more than 50 years kat bilik kau di umah

~tak ingat ker~
kat ilmu2 jahitan dan pembuatan pakaian
yang meronta2 untuk tidak dilupa,
diguna dan dimanfaatkan

KO TAK INGAT KAH SEMUA ITU???


jadi....
atas dasar keperimanusiaan
dan setelah sedar dari ketelanjuran
aku pon membuat keputusan tekat......

berhenti dari program animasi dengan menyambung kembali ijazah Fesyen
atau dalam arti kata lain,
menukar kos...

Jadi...
DILEMA AKU.....
telah berakhir.....
tiada lagi keraguan..
tiada lagi kerisauan.....
dan insya-allah....
tiada lagi kemalasan untuk belajar

kerana aku telah kembali bercinta dengan apa yang aku cintakan
minat aku disini
cinta aku disini

di
bengkel fesyen yang penuh dengan
maniquin botak dan mesin jahit yang dah berkarat...

maka
apabila berakhir dilema ku...
maka berakhirlah kehidupanku di puncak Perdana

kini 2011
aku membuka lembaran baru di UiTM induk Shah Alam

moga aku ketemui kebahagiaan yang sejati disini
bersama cinta ku...
PENGAJIAN FESYEN

doakan kejayaan saya

~THE END~

p/s
sorry.. gambar main curi je kat internet. harap maklom.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...